www.meisjesvanmooi.nl

Alle ins en outs van de leukste salon in Nederland en omstreken

Ga hardlopen!

Een reactie plaatsen

En toen was er alweer een jaar voorbij en is het tijd voor 2016!
Als ik terug kijk op het jaar van 2015 dan was het voor mij persoonlijk een heel mooi en bewogen jaar. In 2015 verloor ik maar liefst 15 kg door mijn levensstijl te veranderen en beter voor mezelf te zorgen.
Veel goede voornemens had ik voor dit jaar niet. Ik was vorig jaar al zo goed bezig, dus dat gaan we dit jaar gewoon vrolijk voortzetten.

Ik geef toe, de maand december was best een pittige maand om mezelf doordeweeks van allerlei verleidingen te moeten weerhouden.
Inmiddels leef ik al een tijdje volgens de 80/20 regel: dat wil zeggen dat ik doordeweeks volgens de gezonde levensstijl van DCN leef en in het weekend lekker eet waar ik trek in heb. Dit kunnen dan ook minder gezonde dingen zijn šŸ˜‰ Ik blijf hierdoor keurig op gewicht en voel me hartstikke fit.
Bij een gezonde levensstijl hoort ook bewegen. Sporten vind ik leuk, zolang ik in het ritme zit, dus dat betekent regelmaat en discipline! minimaal 2x in de week extra bewegen en het liefste 3x.
In 2016 wil ik graag 2x in de week hardlopen en nog een andere training doen. Bijvoorbeeld fitness of zwemmen.

Afbeelding

Hardlopen is op dit moment ontzettend populair. Dit was het natuurlijk al een paar jaar, maar in 2015 heb ik zelfs mensen op 1e Kerstdag, 2e Kerstdag en op Nieuwjaarsdag zien hardlopen! Echt respect voor deze mensen. Zelf vind ik hardlopen nu ook erg leuk. Het werkt zelfs een beetje verslavend.
Ik vind het heerlijk om na een drukke dag even lekker te gaan rennen. Verstand op nul, een lekker muziekje op en gaan! Ik vind het nu ook heerlijk om zonder muziek te hardlopen. Gewoon luisteren naar je eigen ademhaling en de geur van de natuur opsnuiven.
Hardlopen is goed tegen stress, het verbetert je conditie, je spiermassa en het is goed voor je longen. Door regelmatig te rennen neemt je longcapaciteit toe, waardoor je dieper kunt ademen. Dit zorgt voor een efficiƫntere ademhaling, wat er onder andere toe leidt dat je minder snel moe wordt.
Als health coach spreek ik dagelijks mensen die graag hun gezondheid willen verbeteren en mij vragen welke sport zij het beste kunnen doen.
De mensen zonder blessures en zonder ernstig overgewicht raad ik aan om te beginnen met (hard)lopen.
Natuurlijk moet je dit rustig opbouwen en daarbij goed naar je lichaam luisteren. De volgende tips zijn ook belangrijk om mee te nemen voor je aan hardlopen begint.

  1. Zorg voor goede schoenen! Omdat je nog niet zeker weet of hardlopen wel echt bij je past raad ik aan om nog geen dure hardloopschoenen te kopen van een duur sportmerk. Zelf heb ik mijn hardloopschoenen de eerste keer bij Scapino gekocht. Deze kostte toen rond de 30 euro. Ik wilde eerst zeker weten of ik het wel vaker dan 1x zou gaan doen, anders is het zo zonde om dure schoenen in de kast te hebben staan waar je nooit wat mee doet. Ga absoluut niet rennen op gympen of stoere sneakers. Deze schoenen absorberen geen schokken. Hierdoor moeten je knieƫn alle schokken opvangen en je begrijpt natuurlijk dat dit niet al te best is voor je knieƫn en enkels.

Afbeelding 1

  1. Bouw het rustig op. Ga niet als een kip zonder kop beginnen met keihard sprinten tot je niet meer kunt. Begin met lopen en versnel het lopen langzaam tot rennen. Via je smartphone kun je allerlei apps downloaden die je hierbij kunnen helpen. Laat je lichaam en je ademhaling langzaam wennen aan het hardlopen. Begin met korte stukken rennen en wissel dit af met lopen. Luister echt goed naar je lichaam. Als je het niet trekt dan kun je beter een stukje lopen. Het is niet erg om te lopen. Hiermee beweeg je ook extra en verbrand je ook calorieƫn.

  2. Wat ook echt super belangrijk is om te doen is om ervoor te zorgen dat je voor het rennen al bent opgewarmd. Doe van te voren alvast wat oefeningen (een warming up) om je lijf op te warmen en doe ook wat rek-en-strek-oefeningen. Hierdoor maak je je spieren los en zorg je ervoor dat je minder spierpijn krijgt. Doe ook altijd na het trainen wat rek-en-strek-oefeningen (cooling down).

  3. Bedenk goed van te voren waar je aan begint! Het is natuurlijk leuk om tegen jezelf te zeggen dat je bijvoorbeeld 2km wilt hardlopen achter elkaar, maar is dit voor jou wel haalbaal? Wees realistisch en spreek met jezelf een haalbaar doel af. Elk behaald doel motiveert om weer door te gaan. Hardlopen met een app op je smartphone helpt je goed om je doelen te bepalen en ook na te streven. Zelf doe ik altijd een spelletje met mezelf om mezelf ook uit te dagen. Als ik tijdens het hardlopen naar muziek luister en ik merk dat ik het moeilijker krijg dan spreek ik altijd met mezelf af dat ik moet blijven rennen tot het liedje is afgelopen of tot ik op een bepaald punt ben. Dit helpt enorm om toch net wat verder te gaan dan dat je normaal zou doen.

  4. Tijdens het hardlopen is het van groot belang dat je goed op je ademhaling let. Hoe je ademhaalt tijdens het hardlopen is onder andere afhankelijk van je loopritme. De meeste mensen lopen het fijnste wanneer ze 3 stappen doen tijdens het inademen en 3 stappen tijdens het uitademen. Wanneer het looptempo omhoog gaat wordt het aantal stappen tijdens het in-en uitademen verminderd. Denk maar niet teveel na over deze bovenstaande theorie. Ga gewoon lekker trainen en luister naar je ademhaling en je lijf, als dat goed gaat dan is je ademhaling in orde. Probeer rustig en gelijkmatig te ademen. Wanneer je te snel ademt hebben je longen onvoldoende de tijd om het aangeleverde zuurstof te verwerken.

Afbeelding 2

  1. Lekker hardlopen zonder goed te eten bestaat niet! Maar hardlopen nadat je net een maaltijd naar binnen hebt gewerkt, loopt ook niet prettig. De truc is om vaker kleinere hoeveelheden te eten. Een goed ontbijtje voordat je je hardloopschoenen aantrekt is een banaan met Ć©Ć©n of twee volkoren boterhammen met biologische pindakaas en een kopje thee. Meer niet. Doe dit minstens een uur van te voren, zodat je lichaam genoeg tijd heeft om dit alles te verwerken zodat jij op het moment dat je begint te sporten geen energie meer kwijt bent aan verteren.
    Deze maaltijd voedt je hersenen bovendien met voldoende glucose. Je hersenen? Veel mensen denken nog steeds dat met name hun spieren flink gevoed moeten worden, maar gek genoeg zijn je hersens veel belangrijker.

Hardlopen zorgt voor extra aanmaak van serotonine in je lijf. Dat is een neurotransmitter(een stof die signalen overbrengt tussen zenuwcellen)die veel positieve effecten teweeg brengt, namelijk:
– meer zelfvertrouwen
– een hogere productiviteit
– betere stemming
– een hogere seksuele activiteit en meer zin hebben in seks

Op woensdag 6 januari om 20.00 uur tot 21.15 uur start ik weer met een leuke beginnersgroep om te gaan hardlopen. We bouwen het heel rustig op en nemen genoeg de tijd om te luisteren naar het lichaam. Wil jij ook graag beginnen met hardlopen, maar vind je het moeilijk om te beginnen? Voor de mensen in en uit de omgeving van Almere: kom gezellig met ons meedoen! Deelname is geheel gratis. Stuur mij gerust een privƩbericht op Facebook. Je vindt mij onder:
Lot van Santen.
Gewoon doen! Tot woensdag šŸ™‚

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s