www.meisjesvanmooi.nl

Alle ins en outs van de leukste salon in Nederland en omstreken

Vakmanschap is meesterschap!

Een reactie plaatsen

IMG_6911Van de week werd ik door een vriendinnetje getagd in een Facebookbericht, over een online gelproduct voor consumenten. Ik word toch altijd een klein beetje giftig, als ik die aanbiedingen zie..

Ten eerste natuurlijk omdat nagelstyling een vak is. Door professionele producten aan te bieden aan consumenten, ga je voorbij aan het feit dat deze groep geen enkele kennis en nul ervaring hebben met het gebruik van deze spullen. Linke soep dus! Ten tweede komt een dergelijk bericht op mij over als onzuivere koffie. Bizar als je door hebt hóe dat soort verkooppraktijken in zijn werk gaan:

Je gooit een partij vage gels online. Je plakt er een sticker met de tekst GRATIS op. Je zet een berichtje op social media, zonder daadwerkelijk over je aangeboden product te vertellen. Je maakt geen duidelijk onderscheid tussen branche of consument gericht handelen. Je zorgt bovendien dat reacties van andere lezers afgeschermd zijn. Je ontvangt daarna honderden aanmeldingen van consumenten, die ervan overtuigd zijn dat ze een gratis gellak systeem mét lamp ontvangen. Je verbergt de voorwaarden om dit te kunnen ontvangen zó, dat ál die honderden mensen bedrogen uitkomen op het moment dat zij de set thuis krijgen, mét een rekening van ten minste € 60,- en daarnaast een abonnement om elke maand een gel af te nemen.. Uiteraard tegen betaling…

Knap lullig, zo’n verkoop praatje! Maar dat is helaas hoe het (meer en meer) gesteld is met online retailverkoop van beauty producten. Men ziet dat een bepaald product ‘booming’ is en probeert er lekker een graantje van mee te pikken, zonder zich verder druk te maken over de gevolgen…. Want gevolgen zijn er natuurlijk!
2015/02/img_6921.jpg
Het is met name zuur voor alle vakmensen uit de branche, die er allemaal voor geleerd hebben. Een vak leer je namelijk niet van een YouTube filmpje of een beschrijving op een website. Dat leer je tijdens gedegen opleidingen, die gegeven worden door docenten en specialisten uit ons vakgebied. Als nagelstylist leer je echt niet alleen nagels lakken en vijlen. We leren over huid, zenuwstelsel, opbouw van de nagel, nagelafwijkingen, nagelziektes, probleem nagels, desinfecteren… Daarnaast betekent een vak uitoefenen dat je – ook als je al een brede klantenkring hebt – bijscholingen blijft doen, op de hoogte blijft van trends en productkennis in huis hebt. Kortom als vakvrouw of man blijf je in jezelf en je salon investeren. Dat kost geld, dat kost tijd maar je doet het. Waarom?
2015/02/img_6815.jpg
Omdat mensen niet voor niets bij jou in de salon komen. Jij als nagelstylist bent de specialist, de deskundige die hart heeft voor dit mooie vak en die met man en macht probeert een stuk kwaliteit aan je klanten te leveren. Je huurt een pand, stopt al je centjes erin voor de juiste aankleding, je creëert een ontspannen sfeer voor de klant, je investeert in de beste en nieuwste producten en gereedschap, maakt weken van 40/50 uur, probeert de klant koning te laten zijn en een momentje voor zichzelf te laten beleven.
2015/02/img_6910.png
En dan op een dag – Out of The Blue – komt er ineens zo’n firmaatje langs in onze tijdlijnen op Facebook, met de opmerking: testers gezocht.. Je klanten klikken op de link en lezen meteen de tekst: “De speciaal ontwikkelde formule van de ..Gellak zorgt ervoor dat de nagels gegarandeerd 4 weken perfect blijven. Vele professionele salons maken al gebruik van ..Gellak. Het is nu mogelijk een professioneel ..Gellak systeem in huis te halen en honderden euro’s te besparen aan salonbehandelingen…”

Dat heet dus ‘eten van twee walletjes’! De branche gebruikt het inmiddels al volop en die markt is inmiddels wel voorzien dus.. nu mogen de consumenten kopen. Slik!
Je zult begrijpen dat ik de naam van het merk bewust weglaat in deze blog. Reclame maken doe ik in principe alleen voor producten waar ik 100% achtersta. Ik heb vorige week wel een mailtje gestuurd naar de betreffende firma, met de vraag of ik een proefsetje kan bestellen. Dat is namelijk heel gebruikelijk in de nagelbranche want je gebruikt echt niet zomaar een product bij je klanten. Daarbij, testen doe ik graag en zéker als men stelt, dat een gel maar liefst VIER weken zit! Helaas heb ik na een week nog steeds niets vernomen…

Wel wil ik een waarschuwing geven aan alle consumenten. Bezint eer ge begint en vraag bij twijfel altijd even iemand die er verstand van heeft. Lakken is misschien niet moeilijk maar werken met gellak is écht een ander verhaal. Waarom ik me er druk over maak? Ik sprak een paar collega’s en we kwamen tot de conclusie, dat we weer TE vaak mensen aan onze werktafels zien verschijnen, die zelf thuis aan het freubelen zijn geweest en waarbij het niet goed afliep…
Vakmanschap is nou eenmaal meesterschap. Je liet je auto toch – voor het faillissement – ook niet repareren door een knul achter de kassa van de Halfords ?😁

2015/02/img_6916.png

Advertenties

Auteur: Marjolijn

is ondernemer, netwerkbouwer, blogger, echtgenote, moeder en mantelzorger.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s