www.meisjesvanmooi.nl

Alle ins en outs van de leukste salon in Nederland en omstreken

Social Media Tips.

Een reactie plaatsen

Social media wordt voor ondernemers steeds belangrijker. Zeker met deze blogsite van de Meisjes van Mooi, hebben wij laten zien dat je binnen een paar maanden van niets, IETS kunt maken. Samen met Barbara Mounier ben ik afgelopen juni, naast mijn werkzaamheden in de salon, Netwerkbouwers begonnen. Wij bieden onze diensten aan om andere ondernemers, die er zelf weinig tijd voor hebben, op weg te helpen om hun site al “bloggend en postend” tot een succes te maken. Omdat veel van de klanten van Mooi en de lezers van deze site zelf ondernemer zijn, zullen we een aantal handige tips ook via deze site delen. Vandaag een blog van Barbara:

IMG_4937.JPG

5 prima redenen om je Facebook updates openbaar te maken
SEPTEMBER 7, 2014 BARBARA MOUNIER

Iedereen met een profiel op Facebook heeft ermee te maken: de privacy-instellingen. En het advies is al jaren duidelijk: stel die maar zo streng mogelijk in. Deel je persoonlijke momenten niet met de hele wereld, maar met een (select) groepje van contacten. Wees open naar de mensen waar je openheid écht voor bedoeld is. Kortom: wees selectief en zorg ervoor dat je niet per ongeluk je hele hebben en houden op straat gooit.

Toch zijn er prima redenen om tenminste een deel van je posts openbaar te maken. David Nield van Gizmodo schreef er een aardig artikel over. Ben jij als ondernemer of zelfstandig professional actief op Facebook en gebruik je je privé account soms ook voor zakelijke activiteiten? Dan is deze blog voor jou!

Waarom zou je sommige posts op OPENBAAR zetten?

1. Om mensen te helpen jou te vinden

Of het nu een oude klasgenoot is of een nieuw zakelijk contact, veel mensen zullen proberen je te vinden via Facebook. Als je een hermetisch afgesloten profiel hebt, is dat nog niet zo makkelijk. Wees een beetje behulpzaam, plaats een openbare foto en een paar openbare posts. Zo zullen mensen je makkelijker herkennen. En als je bang bent dat er mensen achter aankomen, waar je liever niet online mee ‘gelinkt’ wilt zijn, dan negeer je gewoon hun vriendschapsverzoek.

2. Om potentiële klanten of opdrachtgevers te werven

Waarschijnlijk ben je er al aan gewend geraakt dat potentiële werkgevers hun kandidaten op Facebook en andere social media opzoeken, voordat ze mensen uitnodigen voor een sollicitatiegesprek. Dat geldt niet alleen voor vacatures, maar zeker ook voor zelfstandige ondernemers en ZZP’ers. Als je profiel compleet is afgesloten, wat kan een klant of opdrachtgever dan over jou vinden op Facebook? Niets. Behalve de indruk dat je nogal gesteld bent op je privacy, natuurlijk. Als je een deel van je (meest professionele!) foto’s en status updates op openbaar zet, geef je daarmee een prima online visitekaartje af.

3. Om je eigen werk te promoten

Heb je iets te verkopen? Of het nu tuinmeubels, zelfgemaakte sieraden of vertaaldiensten zijn, beperk je verkoop-activiteiten op Facebook vooral niet tot je eigen groepje van contacten. Zet je goederen en diensten in de etalage. Jouw openbare posts zullen op meerdere plaatsen op Facebook opduiken, bovendien worden ze opgepikt door zoekmachines als Google en Bing. En veel clicks op een post over spullen of diensten van jou (of één van je contacten) is natuurlijk goed nieuws!

4. Om een groter publiek te bereiken

Even afgezien van het verkoop-argument (zie boven), is het ook leuk om soms wat persoonlijkere dingen met de wereld te delen. Een mooie foto, een leuke one-liner, een fijne grap – als je zulke dingen met de hele wereld deelt, zul je meer comments en shares krijgen. Natuurlijk loop je het risico dat er mensen op jouw posts reageren die je niet persoonlijk kent, maar dat hoeft niet per definitie vervelend te zijn. Misschien leveren jouw (iets) persoonlijkere updates je wel heel interessante nieuwe contacten op!

5. Om je tijdlijn als ‘landing page’ te gebruiken

Bijna iedereen die zakelijk actief is, wil online gevonden worden. Een landing page is daar ideaal voor – denk aan aan ‘online visitekaartje’ met de belangrijkste informatie Vaak gebruiken we daar een eigen website voor, een openbaar twitter account, of een about.me. Maar Facebook is zo’n belangrijk platform, dat je ook van je eigen profiel een zeer effectieve landing page kunt maken. Door de informatie over jezelf zo aan te passen dat mensen in één oogopslag zien waar je voor staat en hoe ze je kunnen bereiken.

IMG_4938.PNG
Facebook heeft de instellingen voor het delen van posts de afgelopen tijd een stuk gemakkelijker gemaakt. Kies gewoon de instelling ‘openbaar’ of ‘vrienden’ onder de knop ‘delen’. Of je jouw update via een PC of een mobiele app post, maakt niet uit. Vergeet alleen niet om de instelling met de hand terug te zetten, want Facebook onthoudt de laatste keuze – handig om te weten als je net van plan bent een onbenullig grapje door te sturen aan je échte Facebook vrienden.

Denk je nou, ik wil hier meer van weten? Je kunt altijd even contact met ons opnemen via de site van Netwerkbouwers of je kunt de updates volgen via de Facebookpagina https://nl-nl.facebook.com/netwerkbouwers of via Twitter: https://mobile.twitter.com/netwerkbouwers

Advertenties

Auteur: Marjolijn

is ondernemer, netwerkbouwer, blogger, echtgenote, moeder en mantelzorger.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s