www.meisjesvanmooi.nl

Alle ins en outs van de leukste salon in Nederland en omstreken

Facebook; één kleurrijke etalage

Een reactie plaatsen

Uit een enquete van het tijdschrift Viva blijkt, dat veel vrouwen merken dat hun zelfbeeld wordt aangetast door diverse social media. Maar liefst tweederde van de deelneemsters zegt onzeker te worden van de vele positieve berichten van andere mensen…. Jeetje, ik snap er geen barst van. Je hebt zo toch allemaal je eigen motieven om met social media bezig te zijn?

IMG_4698.JPG
Iedereen heeft natuurlijk wel een of twee van die connecties op Facebook, Twitter of Instagram: áltijd stralend, nóóit een kreukel, de meest perfecte kinderen, de leukste hond of kat, de meest fantástische sociale levens, de beste maaltijden, altijd de mooiste foto’s van vakanties en de meest beeldschone selfies (je weet wel die zelfportretjes die jij, ondanks alle trucs, nooit voor elkaar krijgt) En als klap op de vuurpijl, overspoelen ze je ook nog dagelijks met een dosis ‘veel’ te positieve berichten over allerhande gebeurtenissen. Het lijkt welhaast een sprookje 🙂

IMG_4700.JPG
Ik word er niet koud of warm van. Sterker nog, ik zag met name Facebook en Instagram de laatste jaren meer en meer als een soort ‘etalage’. Je laat precies dát zien wat je goed dunkt. Grappig dat, ondanks dat ik destijds nooit iets met mijn opleiding (vormgever ruimtelijke presentatie en communicatie) gedaan heb, het met het gebruik van social media ineens zo van pas kwam. Echt, meer dan een uitstalling in een etalage is het naar mijn mening niet! Mensen leuken hun persoonlijke en zakelijke profielen op en posten met regelmaat berichtjes om een bepaald beeld van zichzelf, hun leven of hun werk te creëren. En op het moment dat je de etalage voldoende hebt vormgegeven, nodig je (door het zenden van je posts) al je ‘vrienden’ uit om weer eens lekker te komen ‘windowshoppen’ bij al het mooi’s dat je te bieden hebt. Net als in een echte winkelstraat!

IMG_4693.JPG
In de etalages van je ‘vrienden’ kom je dus ook van alles tegen. Bij de ene blijf je wat langer kijken dan bij de ander. Sommige zijn het stoppen niet eens waard en weer anderen laten je smullen bij hun handelswaar of raken zelfs even je emoties met hun presentaties. En als bepaalde mensen zich op privéaccounts leuker voor doen, dan in werkelijkheid het geval is.. So be it! Daar laat je je zelfbeeld toch niet door beïnvloeden? (Hoogstens je humeur 🙂 ) Ik denk dat de manier waarop deze personen zich ‘etaleren’ alleen maar laat zien, dat hun fantasie rijk is en dat het in het dagelijks leven misschien verlegen, maar in wezen héle fantasierijke zielen zijn. Ik vergelijk het met de kerstetalages van de Bijenkorf, nét allemaal te mooi om waar te zijn maar verrukkelijk om naar te kijken.

IMG_4696.JPG
Het weekend breekt weer aan, dus veel mensen gaan weer etaleren. Ik ga lekker koekeloeren.. Fijn weekend!

Advertenties

Auteur: Marjolijn

is ondernemer, netwerkbouwer, blogger, echtgenote, moeder en mantelzorger.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s